بنایی برای همزیستی ادیان

بنایی برای همزیستی ادیان

-در طول تاریخ چند هزارساله تمدن بشری، فکر زیستن در جهانی بدون جنگ، خشونت، و تبعیض همواره در نهاد بخشی از انسان‌ها حضور داشته است. میتوان شاعران را نخستین مبلغان صلح دانست. رویایی که در طول تاریخ هرگز به سر منزلی استوار نرسید. در دوران ما با گسترش ارتباطات، افکار صلح جویانه راهی تازه برای ابراز وجود یافته‌اند و می‌توانند بذر خویش را در دل تمامی ملت‌ها بکارند.

-خانۀ یگانه تلاشی است اجتماعی، و خودجوش که نیرویش را نه از نهادهای قدرت، بلکه از دل مردمان آشتی طلب سراسر دنیا می‌گیرید. موضوعی که این رویداد را مهم‌تر می‌کند. ابراز آن به زبان معماری است. زبانی اجتماعی، بشری و بی‌‌نهایت قدرتمند. معمار این بنا کوهین مالوزی خلوص منحصر به فردی را در طراحی این بنا منظور کرده است. 

House of one - View 2 - © Kuehn Malvezzi / Visualisierung: Davide Abbonacci

- در سال ۲۰۱۰ با همکاری سه عالم دینی، یهودی، مسیحی و مسلمان. ایدۀ گردهم آوردن عبادتگاه‌های سه دین بزرگ در برلین، شکل گرفت. ساختمانی که نماد همزیستی و آشتی در امر پرستش است. 

- خانۀ یگانه، از پلانی با هندسۀ بسیار ساده شکل گرفته است. فضاهای عبادت (کنیسه، کلیسا و مسجد) در اطراف فضایی مرکزی قرار گرفته‌اند که در واقع تالار گردهمایی‌ است. فرم فضا‌ها با توجه به درونمایه تفکری آن‌ها شکل گرفته، کنیسه از هندسه شش گوش، یادآور ستاره داوود در یهودیت. کلیسا با هندسه مستطیلی، یادآور فرم چلیپا است و مسجد با پلانی مربع که یادآور فرم کعبه است.

House of one - Geometry & Section - © Kuehn Malvezzi / Archimask.ir

House of one - Plans - © Kuehn Malvezzi / Archimask.ir

- حجم آجری و بسیار مینیمال است. اختلاف ارتفاع ساختمان‌ها بر اساس قدمت هر دین در نظر گرفته شده است. کنیسه کمترین ارتفاع، و در ادامه کلیسا، و مسجد به ترتیب مرتفع‌تر می‌شوند. و در آخر سقف فضای میانی (سالن گردهمایی) بلند‌ترین قسمت ساختمان را به وجود می‌آورد. ترکیب ساده احجام در فضای خارجی، جنس متریال، و بازی با نور در درون فضا، احساس معنویت بنا را دو چندان کرده است.

-در ادامه شما را به دیدن سایر تصاویر این بنای زیبا دعوت میکنیم : 

House of one - Interior 1 - © Kuehn Malvezzi / Archimask.ir

House of one - Interior 2 - © Kuehn Malvezzi / Archimask.ir

House of one - View 3 - © Kuehn Malvezzi / Visualisierung: Davide Abbonacci

House of one - Maket - © Kuehn Malvezzi

- نظر شما دربارۀ این پروژه چیست؟ نقش چنین اقداماتی را در ایجاد صلح چگونه ارزیابی میکنید؟ خانۀ یگانه میتواند تعبیر رویای آشتی باشد؟