مرکز جهان جدید / فرانک گِری

مرکز جهان جدید / فرانک گِری

- فرانگ گِری یکی از سوپراستارهای معماری است. معماری او نه تنها در جامعۀ معماری بلکه در فرهنگ عامه هم دارای مقبولیت بالایی است. تا جایی که شخصیت و ساختمانهایش به مجموعۀ کارتونی سمپسونها هم راه پیدا کرده است[اینجا]. منتقد و نظریه پرداز معروف چالز جنکس دربارۀ معماری گهری میگوید : "اگر قرن بیست را به دو نیمه تقسیم کنم، خواهم گفت که بزرگ‌ترین معمار نیمه اول لوکوربوزیه با رونشان و نیمه دوم‌ گِری با موزه گوگنهایم بیلبائو است." مطلب حاضر نگاهی است به پروژه 'مرکز جدید جهانی' که در سال 2011 توسط شرکت فرانک گری طراحی شد.

-این پروژه، مرکز جدید جهانی؛ پردیسی است با هدف گسترش موسیقی کلاسیک در شهر میامی ، که در سال 2011 در دسترس عموم قرار گرفت. این ساختمان در واقع یکی از سه ساختمانی است که طرح اصلی مرکز جدید شهر میامی را تشکیل میدهند. مهمترین نکته ای که در رابطه با این پروژه وجود دارد، نوع رویکرد گهری در مواجه با آن است. صراحتا باید گفت، فرانگ گِری و تیمش برای نخستین بار بجای اغوای مخاطب با فرمی هیجان انگیز و رقصان، به معماری شفاف و واضح روی آورده اند. و از این جهت باید به آنان تبریک گفت! حجم ساختمان، مکعب مستطیلی روشن و آرام است، جبهۀ شرقی آن متشکل از دیواره ای شیشه ای با 24 متر ارتفاع است، که شفافیتی بی نظیر به فضای آتریوم بنا داده است و در کنار این باعث میشود بازدیدکنندگان بتوانند از منظرۀ ساحل و محوطه سازی زیبایی که توسط گروه west8 طراحی شده لذت ببرند. ورودی در همین جبهه واقع شده و برای شاخص شدن، به صفحات فولد معروف گِری مزین شده است!

- زاویه های عمود صفحات خارجی حجم، در درون بنا به واریته های فضایی مبدل شده است. که به خاطر تک رنگ بودنشان، احساسی صمیمی در مخاطب ایجاد میکنند. این موضوع در سالن اجرای موسیقی این مجموعه به اوج خود میرسد، زیبایی در کنار کارایی، همانطور که مشاهده میکنید بروی این صفحات فعالیت مالتی مدیای کنسرت ها صورت میگیرد. و ما متوجه میشویم که از صفحات رقصان فرانک گِری هم میتوان استفاده ای مناسب در جهت نزدیک شدن به نیازی معماری داشت!

- از دیگر نکات مثبت این پروژه سیرکولاسیون حرکتی مناسب در فضاهاست، که میتوانیم به وضوح آن را در پلان زیر مشاهده کنیم. از مزایای این نوع پلان نفوذ نور به تمام قسمتهای ساختمان است. 

در ادامه سایر تصاویر این پروژه را با هم میبینیم.

در ادامه میتوانید تور کوتاهی را در این ساختمان داشته باشید (ویدئوی زیر را مشاهده کنید):


- نظر شما چیست؟ ساختمان های فرانک گری را چگونه ارزیابی میکنید؟ نظرتان دربارۀ این پروژه چیست؟