کلیسای جامع بذرها

کلیسای جامع بذرها
اکسپو مهم‌ترین رویداد جهانی است که هر ۵ سال یکبار در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود. این سنت از نمایشگاه بزرگ لندن در سال ۱۸۵۱ آغاز شده است. در این رویداد کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا گذشته، حال و آینده خود را در قالب فرهنگی، تکنولوژیک به جهانیان معرفی کنند. در سال ۲۰۱۰ بزرگ‌ترین نمایشگاه جهانی در شانگهای چین با حضور ۲۵۰ کشور برگزار شد که روزانه پذیرای یک میلیون نفر بازدیدکننده بود. 
دولت بریتانیا برای شرکت در این رویداد دست به برگزاری مسابقه‌ای زد که در نتیجه طرح استدیو هدرویک با نام «کلیسای جامع بذر‌ها» به عنوان طرح برنده انتخاب و اجرا شد. این ساختمان یک مکعب با ۱۵ متر ارتفاع است. که از تمامی سطوحش میله‌های شفافی به طول 7.5 متر، بیرون زده‌اند. تیم طراحی هدرویک برای پاسخ گویی به شعار اکسپو شانگهای (شهر بهتر، زندگی بهتر) تصمیم گرفتند تا بر روی ارتباط شهر با طبیعت تمرکز کنند. 
وقتی صحبت از ارتباط با طبیعت می‌شود، مسلما نزدیک‌ترین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود سبزی گیاهان هستند. اما هدرویک به بذر‌ها نگاه کرده است. ساختمان غرفه متشکل از بذر ۶۰,۰۰۰ گونهٔ مختلف گیاهی است که در لایۀ شفاف میله‌های اکرلیکی قرار گرفته‌اند. که در طول روز، نور از میان این میله‌ها میگذرد و فضای درون را روشن می‌کند. و در شب از خود نور متساعد می‌کنند و بذر‌ها را مثل جواهرات می‌درخشانند. و بازدید کنندگان می‌توانند در ‌‌نهایت آرامش از بین هزاران نقطه نورانی که دانه‌ها را معرفی می‌کند حرکت کنند.
چینش میله‌ها به گونه‌ای انجام شده است تا در محوطه، از هر زاویه‌ای که به غرفه نگاه شود، شمایی از پرچم بریتانیا خودنمایی کند، انتخاب عنوان کلیسا نیز میتواند به همین علت باشد. سایت مجموعه به گونه‌ای طراحی کرده اند تــا بازدیدکنندگان به تناسب نیاز خود بتوانند در اطراف غرفه قدم بزنند، بنشینند، بازی کنند و از جو صمیمی آن استفاده کنند. در توضیح منظر این پروژه آمده است که، خطوط سایت همچون چین و شکن های کاغذ تا شده هستند، تا شبیه کاغذ کادوپیچ به نظر برسد. به عنوان هدیۀ بریتانیا به چین! 
 
در ادامه میتوانید فیلم سخنرانی توماس هدرویک در تد را به همراه زیرنویس فارسی مشاهده کنید
(اختصاصی نقاب معماری)