کارهنج؛ استعاره ای مدرن از استون‌هنج

کارهنج؛ استعاره ای مدرن از استون‌هنج

جایی میان دشت بزرگ آمریکا، در نزدیکی شهر کوچک الاینس نسخه ی المثنی عجیبی از استون‌هنج وجود دارد. مجموعه ای از ماشین ها که به شیوه ی سنگ افراشت های باستانی تا نیمه در زمین فرو رفته اند. این اثر در ژوئن سال 1987 توسط هنرمند گمنامی به نام "جیم ریندرز" ساخته شد. "کارهنج" از 39 ماشین آمریکایی که در دایره ای به قطر 29 متر قرار گرفته اند تشکیل شده است. 

به گفته ی هنرمند؛ کارهنج یادبودی برای پدرش است، جیم ریندرز که مدتی در انگلستان تحصیل کرده، و کار تحقیقاتی اش مطالعه درباره ی سازه ی سنگی استون‌هنج بوده است. پس از مرگ پدرش تصمیم میگیرد تا از تحقیقاتش برای ساختن این بنای یادبود استفاده کند. او تمام این ماشین ها را با کمک خانواده اش تهیه میکند و آنها را در زمینی که ملک پدری اش است قرار میدهد.

کارهنج محبوبیت زیادی در فرهنگ عامه دارد، تا بحال در فیلم ها، موسیقی ها و برنامه های تلوزیونی و تبلیغاتی بسیاری از این مکان استفاده شده است. و در سال 2005 مستندی با نام "کارهنج؛ نبوغ یا آشغال؟" در موردش ساخته شد. جالب است بدانید که این مکان در کتاب "1000 جایی که قبل از مرگ باید در آمریکا و کانادا ببینید" نیز فهرست شده است.  در سال 2011 این اثر سیصد هزار دلار قیمت گذاری شد.

در ادامه با هم سایر تصاویر و ویدئوی کوتاهی در مورد این اثر هنری مشاهده میکنیم .

Carhenge 2

Carhenge 2


"Carhenge: Genius or Junk?" قسمت کوتاهی از مستند 
 
 
-نظر شما چیست؟ آیا کارهنج، استون‌هنج زمانه ی ماست؟ آیا این اثر برایتان جذاب هست؟ نظراتتان را با "نقاب معماری" در میان بگذارید.