خلقت / بابک اطمینانی

خلقت / بابک اطمینانی

-بابک اطمینانی را میتوان نقاشی معنوی دانست. که برای به تصویر کشیدن باطن طبیعت، می اندیشد، دست به رنگ میبرد و آثارش را بر بوم سپید می آفریند. نقاشی های او را آبستره میدانند، اما او با این نظر مخالف است. زیرا معتقد است که نقاشی هایش چیزی بیش از تصاویر انتزاعی هستند، و محتوایی متشکل از ماده، آگاهی و انرژی را به همراه دارند. به اعتقاد او؛ اکنون که کشفیات تازه در فیزیک مدرن، ادراک نیوتونی و تعبیر منِ خود مرکزبین را زیر سوال برده اند، اکنون که انسان غیر خطی بودن زمان را درک کرده است و سیل تصاویر رصد شدۀ کهکشان ها بر چشمانش میبارد. نقاشی نیز باید وظیفه ای دیگر را به عهده بگیرد.

«روزگاری قرارِ تئوریک بر این بود که در نقاشی‌ی آبستره، فرم و فضا شبیه به جهانِ مریی نباشد. به نظرم امروز دیگر تکلیفِ این تئوری چندان معلوم نیست، چرا که چشمِ مسلّحِ انسان کالبدهای غیرنیوتنی‌ هستی را دیده است، واقعیّت‌هایی را که زمانی خارج از دسترس‌ بودند. آیا این تجربه می‌تواند انکار شود یا از حافظهٔ انسان امروزی پاک شود؟ و اگر اثری شبیه به این کالبدهای واقعی نقاشی شود، آیا آبستره‌ است یا فیگوراتیو؟»  *به نقل از هنرمند.

-بابک اطمینانی در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۷۰ در رشته طراحی و نقاشی از کالج هنرهای کالیفرنیا فارغ التحصیل شد. او مدرس هنر است و عضو شورای انتخاب و داوری ششمین بینال نقاشی تهران و مشاور کمیته داوری و آموزش انجمن نقاشان ایران بوده‌ است. اطمینانی تاکنون نمایشگاه‌های فردی و گروهی زیادی در ایران و خارج از ایران داشته است و در سال ۸۵ جایزه اول و لوح تقدیرچهارمین دوسالانه نقاشی جهان اسلام را دریافت کرده است. همچنین از مجموعه آثار اخیرش دو اثر در کلکسیون دائمی دانشکده فیزیک دانشگاه برکلی در آمریکا نگهداری می‌شود.

-مجموعۀ حاضر؛ "خلقت" نام دارد. شامل 9 اثر است که درون مایۀ یکسانی دارند، دارای فرمی مرکزگرا هستند و در حالت رنگ هایشان میتوان گذر از تراکم به انبساط را مشاهده کرد. با نخستین نگاه تصویری از مِه‌بانگ را به ذهن متبادر می کنند. انجماد لحظۀ انفجار و نگاه به ذره ها و کثرت آمیخته با وحدتشان، این مجموعه تلاشی است برای بیان بطن و جوهرۀ هستی، در گامی فراتر تلاشی برای خلق کردن "خلقت".

«هستی پدیده‌ای است یکپارچه که همۀ اجزای آن، از ریز‌ترین تا عظیم‌ترین، به هم مربوط‌‌ اند و در سرنوشت هم شریک. این را هم فلسفۀ کهن می‌گوید، و هم علم جدید. نقاشی‌های من هم دربارۀ همین نظم ناپیداست: این آشکار نهان. نقاشی‌هایم مکاشفاتی است هنرمندانه در بارۀ چگونگی پیدایش هستی و شکل‌گیری اجزای آن. بیست سال است که آگاهانه کارم را روی همین ایده متمرکز کرده‌ام، تا بتوانم با آمیختن آگاهی، مادّه و انرژی به زیبایی جوهرین برسم. و عمدۀ ادراکاتم را حین نقاشی و مشاهدۀ آن کسب کرده‌ام.»  *به نقل از هنرمند.

- شاید مهمترین نکته در خصوص بابک اطمینانی تلفیق زیبای شهود و تفکر در شخصیتش باشد. او هنرمندی است که می اندیشد و به قدرت شهود به عمق هستی سفر میکند و رنگ ها را به شهادت دادن میطلبد. در ادامه شما را به دیدن این مجموعه زیبا دعوت میکنم. از "خلقت" لذت ببرید!

Creation-1-1997-acrylic-on-canvas-200x200-cm-80x80-inches

Creation-2-1998-acrylic-on-canvas-100x100-cm-40x40-inches

Creation-3-1998-acrylic-on-canvas-200x200-cm-80x80-inches

Creation-4-1998-acrylic-on-canvas-200x200-cm-80x80-inches

Creation-5-1999-acrylic-on-canvas-200x200-cm-80x80-inches

Creation-6-1999-acrylic-on-canvas-200x200-cm-80x80-inches

Creation-7-2000-acrylic-on-canvas-156x156-cm-62x62-inches

Creation-9-2002-acrylic-on-canvas-200x200-cm-80x80-inches

- نظر شما دربارۀ این مجموعه چیست؟ نقاشی های این هنرمند را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا زیبا هستند؟