تصورات ایرانی / ساسان بصیرت

تصورات ایرانی / ساسان بصیرت

ساسان بصیرت دانش‌آموخته رشته ادبیات انگلیسی از شیراز است. او به عنوان مترجم، معلم خصوصی انگلیسی و راهنمای تور فعالیت می‌کند. ساسان که یک راهنمای رسمی تور است، در مورد یادمان‌های تاریخی در ایران مطالعات فراوانی کرده است و این کار باعث دامن زدن به اشتیاق او در مورد معماری ایرانی شده است که او با اشتراک گذاشتن آن  با جهان از طریق هنرش لذت می‌برد.

در این مقاله، دو اثر از جدیدترین آثار او را معرفی می‌کنیم: «ایوان متروک» و «مقبره شاعر گمنام»

ایوان متروک مفهوم ایوان را نشان می‌دهد که یک عنصر سنتی از معماری باستانی ایران به شمار میرود که در یک ساختمان چندطبقه ای امروزی گنجانده شده است. واژه ایوان به فضای مستطیلی ای اطلاق می‌شود که از یک طرف باز است و معمولاً با سقفی طاقدار مسقف شده است.  بعدها در طول دوران اسلامی، طرح‌های پرجزئیات تر ایوان‌ها در مساجد به کار گرفته شدند. بقایای یک کاخ پادشاهی باشکوه در تیسفون، پایتخت امپراتوری‌های ساسانی و پارتی (دو سلسله ایرانی پیش از اسلام) منابع عمده الهام برای این اثر بودند. می‌بایست در تیسفون بود تا بتوان به عظمت آن بنا از نظر تکنولوژی باستانی به کار رفته برای ساخت آن پی‌برد. با این حال، برخی تصاویر افرادی که در دروازه آن ایستاده‌اند، می‌تواند چشم‌اندازی از اندازه آن را برایمان فراهم کند. تلاش‌های ویژه‌ای در این طراحی صورت پذیرفته است تا عظمت مشابهی را به یک سازه معاصر انتقال دهد.

می‌توان ایوان‌ها را به منزله زمین میانی بین فضای بیرونی و فضای درونی در معماری تلقی کرد. به منظور داشتن تأثیر مشابهی در زمان، همانند تأثیر در فضا، زمین موازی  میانی نیز میان گذشته و حال در ایوان متروک مستقر گشته است. شاهد ویژگی‌های آشنایی از گذشته‌ در این بنا هستیم از جمله ایوان طاقدار، مرمر نسبتاً هوازده یا کالسکه‌ای در صحنه. درمقابل، یک ساختمان نسبتاً بلند با چندین سطح و پنجره‌های شیشه ای بازتابنده نیز به عنوان  عناصر مدرن این اثر عرضه شده‌اند. 

بنابراین، برخی ویژگی‌های مدرن و سنتی در اینجا با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا حسی از بی‌انتهایی زمان را در این اثر نشان دهند.

مقبره شاعر گمنام از زبان هنرمند: مقبره شاعر گمنام  یک ایده بکر است که طی فرآیندی طولانی طراحی و ترسیم شد. کانسپت ساختمان در علاقه کلی من  به طرح‌های معماری و خصوصاً جنبه‌های هنری نماهای بیرونی ریشه دارد. بر این اساس، کل کانسپت به جای آنکه بر هرگونه فرض سبک‌شناختی یا مضمونی مبتنی باشد، مبتنی بر چشم‌انداز هنری شخصی من است.

همان‌طور که نقشه ترسیمی نشان می‌دهد، ساختار هندسی از یک گنبد با کاشی‌های آبی و یک طاق باز تشکیل شده است که یادآور عناصر سنتی معماری ایرانی نظیر ایوان و گنبد کاشی‌کاری شده هستند. در ابتدا ایده ناتمام [من]، تزئین برروی گنبد بود که منجر به  طرحی خودجوش از پیش الگوی  آن شد. سپس نقش‌های مشابهی از جمله سایه های مختلف سبز روی سنگ مالاکیت  را در طبیعت یافتم. نسخه ی  ساده سازی شده از این الگوها طراحی شد و  در شکل کروی نهایی پیاده‌سازی شد. بخش‌های دیگر نقشه ترسیمی شامل گلفهشنگهای [استالاکتیتهای] زیر طاق و صحنه‌سازی [منظره] بعدها تدریجاً  در فرایند طراحی گنجانده شدند. دو رنگ تقریباً متضاد با سایه‌های (یا درجات ) مشابه  جهت آسمان و زمین  انتخاب‌شدند تا کنتراست بین آنها را عملی کنند.

نظر شما چیست ؟ آثار این هنرمند را چگونه ارزیابی میکنید ؟