خانۀ خودکشی و خانۀ مادر خودکشی

خانۀ خودکشی و خانۀ مادر خودکشی

- مجموعه بیست و شش بنای بزرگ مقیاس ساخته شده از طرح های جان هیدک، آثاری تامل برانگیز و تاثیر گذارند. این پروژه ها به خاطر مفاهیم بکرشان جایگاه بزرگی در تاریخ معماری را به خود اختصاص داده اند. کوچکتر از ساختمانها، بزرگتر از ماکتها، و چیزی بیشتر از مجسمه، آنها ترکیبی از این سه تعریف هستند. بسیاری از این بناها زمانی به وجود آمدند که اساتید و دانشجویان مجذوب کارهای هیدک شده بودند و آرزوی ساختنشان را در سر می پروراندند. این بناها در شهرهایی مثل، برلین، میلان، بوستون، اسلو، فیلادلفیا، لندن، بوینس آیرس و پراگ ساخته شدند. 'خانۀ خودکشی' و 'خانۀ مادر خودکشی'، تنها آثار به جا مانده از مجموعه طرح های مفهومی جان هیدک هستند. 

طراحی خانۀ خودکشی و خانۀ مادر خودکشی، با الهام از  مرگ یان پالاخ ، دانشجوی دانشگاه پراگ صورت گرفت. او سال 1969 در اعتراض به بی تفاوتی هموطنانش به اشغال سرزمینش خود را در میدان ونستل به آتش کشید. هیدک ابتدا این طرح را در پاسخ به شعری که دوست و همکارش دیوید شپیرو برای مراسم تشییع یان پالاخ سروده بود کشید.

- در سال 1986 یک گروه از دانشجویان موسسۀ فناوری جورجیا به سرپرستی پروفسور جیمز ویلیامسون، همکاری را با هیدک شروع کردند که در طول چهار سال منجر به ساخت این دو بنا شد.هر بنا با فلز و چوب رنگ آمیزی شده در ابعاد  2.7 × 2.7 × 7.3 که در کل شامل چهل و نه قطعه تیز [شاخک] میشود، ساخته شده است. دو بنا با فاصله ای 4 یا 5 متری نسبت به هم قرار گرفته اند، خانۀ خودکشی [با شاخک‌های زاویه دار] کاملا مهر و موم شده و نمیتوان به آن وارد شد، مخاطب تنها میتواند تصوری از درون آن را تجربه کند. اما خانۀ مادر خود کشی [با شاخک‌های عمود] دارای حفره ای کوچک به عنوان ورودی است که شاید بتوان با زحمت به درون آن رفت. 'خانۀ مادر خودکشی' را میتوان به عنوان استعاره ای از رنجی که مادر یان پالان از خودسوزی فرزندش متحمل شده در نظر گرفت. فضای درونی این بنا مثل یک رحم  بسیار تنگ و تاریک است، و تنها به واسطۀ حفره ای کوچک با محیط اطراف در ارتباط است.

- این سازه ها قبل از اینکه از هم جدا شوند، برای مدتی در موسسۀ فناوری جورجیا به نمایش درآمدند. بعدتر در سال 2003 در نمایشگاهی با عنوان "سرپناه" در موزۀ هنر آمریکایی ویتنی در نیویورک به نمایش درآمدند. در سال 1990 به دعوت رئیس جمهور چک، دو نسخۀ از این بناها در حیاط قلعۀ پراگ نصب شد [در تصاویر این نسخه ها را مشاهده میکنید] 

در ادامه تصاویر عکاس مشهور هلنا بینت را از این دو بنا با هم مشاهده میکنیم :


- نظر شما دربارۀ این پروژه چیست؟ آنها را چطور ارزیابی میکنید؟ چقدر با معماری جان هیدک آشنایی دارید؟