جنون درخشان؛ گفتگو با فرانک گری

جنون درخشان؛ گفتگو با فرانک گری

-فرانک‌گِری با نام اصلی افرایم اوون گلدبرگ در تورنتو، کانادا متولد شد. در سال ۱۹۴۷ هنگامی که نوجوان بود به همراه خانواده‌اش به لس آنجلس نقل مکان نمود و شهروند امریکا شد. پس از اولین دورهٔ آموزش معماری، شیفتهٔ امکانات و فرصت‌های هنر شد؛ اگر چه در ابتدا متوجه کمبود مهارت در خود به عنوان یک طراح گشت. معلمان دلسوز و برخورد اولیه با معمار مدرنیست، رافائل سوریانو، انتخاب این حرفه را در وی تایید نمود. او بورسیهٔ تحصیلی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را به دست آورد و در سال ۱۹۵۴، در رشتهٔ معماری فارغ التحصیل شد.

در سال ۱۹۶۲،‌گری و خانواده‌اش از پاریس به لس آنجلس بازگشتند و او شرکتی را که اکنون با نام همکاران‌گری می‌شناسیم را تاسیس نمود.‌گری، روش خلاقهٔ خود را در بازسازی خانهٔ خود یافت و تبدیل آنچه او خود آن را «یک خانهٔ کوچک گنگ با افسون» می‌خواند به نمایشی از سبکی کاملا جدید از ساختمانی رام.
-جذاب‌ترین طراحی‌ گری، موزهٔ جدید گوگنهایم در بیلبائو اسپانیا است که در سال ۱۹۹۷، به اتمام رسید. مدرنیست‌های سنتی کار او را عجیب و غیرعادی خواندند اما معماران برجسته‌ای چون فیلیپ جانسون، به او کمک کردند تا در گروه «معمار معروف‌ها» بیشتر بدرخشد. در سال ۲۰۰۴، او سالن کنسرت والت دیزنی در مرکز شهر لس آنجلس را به اتمام رساند.
اکتبر ۲۰۱۴، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسپانیا،‌گری اعلام کرد: «اجازه دهید به شما یک چیز بگویم. در جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، ۹۸ درصد از آنچه ساخته می‌شود و طراحی امروز، گُه خالص است! هیچ احساسی از طراحی یا احترام به انسانیت یا چیز دیگری در آن‌ها نیست. تنها ساختمان‌های بد هستند و همین

-ویدئویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، مصاحبۀ شبکۀ خبری یورونیوز با فرانک گری است که در تاریخ 29 اکتبر 2014 صورت گرفته است.