کریم رشید

کریم رشید

-کریم رشید طراحی مصری انگلیسی ، متولد 1960 در شهر قاهره مصر است. او بزرگ شده انگلستان از پدری مصری و مادری انگلیسی است. وجود پدر نقاش و طراحش، دلیل اولین آشنایی او با طراحی در دوران کودکیش بود. کریم تحصیلات خود را در مقطع لیسانس در رشته طراحی صنعتی را از دانشگاه کرلتون کانادا در سال 1982 به پایان رساند بعد از آن تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه پلی تکنیک میلان در ایتالیا گذراند. او پس از همکاری هایی که با طراحان صنعتی کن و مجموعه مد بابل داشت سرانجام استودیو خود را در سال 1993 در نیویورک تاسیس کرد.

-رشید طرح های زیادی در کارنامه خود دارد و چندین دکترای افتخاری از کالج هنر و طراحی انتاریو و کورکورن واشنگتن دریافت کرده و ده ها جایزه معتبر بین المللی را از آن خود کرده است. وی 10 سال به عنوان استاد طراحی صنعتی در دانشگاه فیلادلفیا به تدریس مشغول بوده و پس از آن نیز از او با عنوان استاد برجسته و سخنران میهمان در دانشگاهها و کنفرانس های سراسر دنیا جهت ارائه دیدگاه هایش دعوت شده.

-یکی از مهمترین دلایل شهرت و موفقیت وی انتخاب طبقه متوسط جامعه به عنوان مخاطب اصلی خود است ، آن ها که نه در اقلیت یک درصدی مرفه جامعه قرار میگیرند و نه در اقلیت بزرگتر و تهی دستی که برای معاش روزمره خود درمانده اند.

-کریم رشید را می توان به عنوان یک طراح واقعی دانست. برای او فرقی نمی کند که موضوع طراحی ، یک محصول ، یک پروژه معماری ، طراحی لباس ، طراحی گرافیک و یا یک قطعه موسیقی باشد وی با تسلطی که به فرایند طراحی دارد می تواند روند طراحی را بر هر یک از موضوعات فوق اعمال کند. او استاد عرضه محصولاتش است. او از هرچیزی یک برند می-سازد حتی از خودش (لبخندش ، شیوه لباس پوشیدنش ، ژست ها و پرتره هایش)

-مانیفست کریم رشید

ٌِّ-«امروزه طراحی شاعرانه بر تعداد زیادی از معیارهای پیچیده مبتنی است: تجربه انسانی ، رفتارهای اجتماعی ، مسائل جهانی ، اقتصادی و سیاسی ، تعامل فیزیکی و ذهنی ، فرم ، دید و درک همه جانبه و تمایل به فرهنگ معاصر. تولید بر گروهی دیگر از معیارهای جمعی، مبتنی است: سرمایه گذاری پولی ، سهم در بازار، راحتی تولید، انتشار، رشد، توزیع، نگهداری، تعمیرات، عملکرد، کیفیت مسائل اکولوژیکی و پایدار بودن. مجموعه ای از این عوامل اشیاء پیرامون ما را شکل میدهند و آن ها بر فرم ها ، فضاهای فیزیکی، فرهنگ بصری و تجربه انسانی کنونی ما تاثیر میگذارند. این ساختارهای کمی تجارت، هویت، برند و ارزش های ما را شکل می-دهند. رسالت و وظیفه اصلی مفهوم زیبایی همین است. هر تجارتی باید بطور کامل بر زیبایی تاکید نماید ، این امر بیش از همه، نیاز جمعی و انسانی است.

-من بر این باورم که ما می-توانیم در جهانی کاملا متفاوت ، زندگی کنیم ، جهانی که سرشار از موضوعات ، مکانها ، فضاها ، روح ها و تجربیات الهام بخش است. طراحی از آغاز عامل شکل دهنده فرهنگی جهان ما بوده است. ما سیستم ها، شهرها و کالاها را طراحی کرده-ایم. ما موضوعات و مشکلات جهانی را بررسی کرده ایم. حال، طراحی تنها به حل این مسائل مربوط نمی-شود، بلکه به جنبه های زیباسازی همه جانبه محیط مصنوع ما مربوط می-باشد. طراحی به بهتر کردن زندگی ما بطور شاعرانه،  زیبایی شناختی، حسی و عاطفی، مربوط می-شود. تمایل و آرزوی واقعی من دیدن افرادی است که در شرایط حال زمان ما زندگی کرده، در جهان کنونی مشارکت داشته و خودشان را از نوستالژی، سنت-های قدیمی، مناسک کهنه و بی-معنایی آزاد می-کنند. ما باید در این لحظه از این جهان آگاه باشیم و با آن هماهنگ شویم. اگر زندگی کردن در گذشته به قسمتی از هویت وجودی انسان-ها تبدیل شده است، برای تغییر دنیا باید این ماهیت وجودی نیز دستخوش تغییر شود.»

نظر شما چیست ؟ کریم رشید را چگونه معماری میبینید ؟ کارهایش را چگونه ارزیابی میکنید ؟