خانه ناودانی

خانه ناودانی

-این خانه که توسط ادا دیویس و سرجیوپونته در مکزیک طراحی شده است ، با حذف قسمت هایی از یک خانه که به طور معمول انتظار مشاهده آن را داریم موجب شده است تا طراحی متفاوت ، با بیانی پویا و قدرتمند پیش روی مخاطب قرار گیرد بطوری که تنها با ارئه یک دیوار ، دو سطح در تراز مختلف ، و البته بدون سقف ، معرف یک فضای مسکونی خواهد بود. در این خانه ی دو طبقه ، سقف طبقه ی همکف ، سطح طبقه فوقانی را تشکیل داده است. طبقه ی همکف به عنوان اتاق خواب و طبقه ی بالای آن  بخش نهارخوری را در خود جای داده است همچنین سایر عملکردهای دیگر خانه مانند آشپزخانه در ساختمانی مجزا و در مجاورت پروژه ساخته شده اند.

-خانه ناودانی در بستری چهار گوش ، در مجاورت با یک درخت بزرگ و بر دامنه شیب یک تپه ساخته شده است. معمار با انتخاب بستری سنگی با سطح مسطحی در میان شیب طبیعی زمین ، مکانی مناسب و مستحکم را برای ساخت و پایداری پروژه یافته است.این سکوی سنگی علاوه بر متفاوت ساختن خود با محیط سبز پیرامون خانه ، آن را مانند معبدی در دل طبیعت برای حضور انسان در فضایی تجربه نشده شکل داده است.

-سازماندهی پله ها و مسیر های دسترسی به گونه ای بوده که با ایجاد یک محور حرکتی مستقیم ، پله هایی که در سمت نمای اصلی پروژه قرار گرفته اند مخاطب را به فضای داخلی خانه ، و در امتداد آن ، به کمک چندین پله متوالی ، خانه را به پایین سکوی سنگی و جریان آب رودخانه متصل می کنند اینکار تداوم مسیر حرکتی در محیط طبیعی همجوار پروژه را میسر کرده است تا همواره در این محور حرکتی ، شخص با منظر طبیعی و سبز پیرامون خانه در ارتباط باشد همچنین حفرهای ایجاد شده در کف هر دو طبقه به گونه ای طراحی شده اند که ضمن تامین نور در طبقه همکف می توان حرکت افراد را در طبقه دیگر مشاهده کرد.

-در نگاه آخر می توان گفت خانه ناودانی مانند عنصری خالص با کمترین تغییر در امتداد محور طولی خود ، خانه را تعریف و گسترش داده است. مخاطب در این محور شکل گرفته از هر سویی حرکت کند به هدف خود خواهد رسید، محوری که به عنوان ورودی، راه را مسدود نساخته است و پذیرای افراد در شرایط متفاوت خواهد بود. دستیابی به بخش عمومی و فضای ناهارخوری نیازمند رسیدن به مرکز این مسیر حرکتی و نقطه سکون محور میباشد، رسیدن به اتاق خواب و طبقه پایین تر بدون واسطه با بخش های دیگر و از مسیر پلکانی خانه نیز تامین شده است، مسیری که در سوی دیگر خود با گذر از میان دو ستون ورودی، به جریان آب رودخانه، و به پایین ترین سطح از خانه منتهی خواهد شد.

-نظر شما چیست ؟ این خانه را چگونه ارزیابی میکنید ؟