چیدمان نور / زیرگذر زوتفن هلند

چیدمان نور / زیرگذر زوتفن هلند

میدانیم که نور یکی از مهمترین مولفه ها برای هر نوع طراحی است، و معماری هم از این قاعده مستثنا نیست. دلیل اش ساده است؛ ما برای درک هر طرح به استفاده از قوۀ بینایی محتاجیم و برای دیدن به نور. در گامی فراتر، نور خود، میتواند موضوعی برای طراحی باشد؛ هنرمند هلندی هرمان کوجیر در شهر تاریخی زوتفن واقع در هلند، دو اینستالیشن با استفاده از نور مصنوع ایجاد کرده است. سایت مورد نظر او برای اجرای این اثر دو زیر گذر یک پل هستند، که یکی از برای ماشین ها و دیگری برای عابرین پیاده در نظر گرفته شده است.

او با نصب لامپهای فلورسنت رنگی، در میان ستون های بتنی پل، ترکیب هیجان انگیز و دلربایی را برای عابرین سواره و پیاده به وجود آورده است، نکته دیگر این است که این اثر یک اینستالیشن موقت و نمایشگاهی نیست، بلکه قرار است به صورت دائمی در این محیط شهری باقی بماند. کوجیر دربارۀ اثر رنگارنگش میگوید: «این اینستالیشن چالش بسیار بزرگی بود، زیرا در آن موضوع زیبایی شناسی با دسترسی و ایمنی کاربران کنار هم قرار گرفته است. »، «در واقع وظیفۀ من این بود که بتوانم یک اثر پایدار به وجود بیاورم که مردم بتوانند با خیال آسوده از آن گذر کنند و تجربۀ زیبایی شناسانه ای از نور را دریافت کنند، ارتقاء فضاهای عمومی در هلند همیشه یک امر چالش برانگیز بوده است.»

یکی از ویژگی های هوشمندانۀ این اثر؛ تغییر درجات رنگی این دو زیرگذر در طول زمان است. این تغییر به تقلید از حرکت رودی که در نزدیکی آن است صورت میگیرد. در این زیرگذرها ماشین ها و عابرین پیاده و دوچرخه سواران میتوانند به کمک این رنگین کمان متغییر نوری تجربۀ زیبایی از گذر زمان را بر جداره های شهرشان درک کنند.

در ادامه تصاویر زیبایی از این اثر را با هم مشاهده میکنیم:

-نظر شما چیست؟ به نظرتان این نوع تغییرات شهری چقدر اهمیت دارند؟ نظرتان را با ما درمیان بگذارید ...