10 چیدمان هنری برتر سال 2015

10 چیدمان هنری برتر سال 2015

- تنها چند روز تا شروع سال جدید میلادی باقی مانده است. و به همین جهت سایت دیزاین بوم، در رویدادی به معرفی 10 اثر برتر در زمینه های مختلف هنری پرداخته است. در این مطلب نگاهی می اندازیم به "10 چیدمان برتر هنری" که از میان تمام چیدمان-های بزرگ مقیاس ارائه شده در سال 2015،  انتخاب شده اند.


-پل بی نهایت / معماران گیودد و پولسگارد

 پل بینهایت

- این اثر در جریان فستیوال مجسمه سازی با دریا در شهر آرهوس دانمارک اجرا شد. دایره ای به قطر 60 متر که از خط شنی ساحل جدا میشود و روی دریا قرار میگیرد. این پل زیبا با توجه به میزان جزر و مد، درست بر سطح دریا واقع شده است و بازدیدکنندگان را به تجربه ی زیبای قدم زدن روی دریا دعوت میکند. 


- هزارتوی فولادی / گیج ون ورنبرگ

ماز فولادی

- هزارتو (لابرینت) ریشه در فرهنگ اساطیری یونانیان دارد. و بعدتر در دوره رنسانس، باغسازی اروپایی تحت تاثیر این معما قرار گرفت. معمار و هنرمند، گیج ون ورنبرگ در این اثر با شیوه ای مدرن و بدیع، از ورق های فولادی که 5 متر ارتفاع دارند، یک کیومتر دالان پیچ در پیچ به وجود آورده اند. این اثر در شهر ژنک در بلژیک اجرا شده است.


- نقاشی دیواری بر خانه های مکزیکی / جرمن کرو

نقاشی دیواری

- محله های کم درآمد و حاشیه ای همیشه یکی از زشتترین قسمت های هر شهر بزرگی محسوب میشوند. هنرمند خیابانی جرمن کرو در اقدامی تامل برانگیز مجموعه 200 واحد مسکونی محله پالمیتاس را به رنگین کمانی زیبا مبدل کرده است.


- استخر توپ ده هزار فوت مربعی در ساختمان موزه ملی /  اسنارکیتکچر استدیو

استخر توپ

- ساختمان موزه ملی شهر فضایی را در اختیار این استدیو قرار داد، و آنها با استفاده از بیش از یک میلیون توپ پلاستیکی بازیافتی، این اینستالیشن عظیم را به وجود آوردند. ایده ی اصلی این فضا تداعی دریا و حس ساحل است، بازدیدکنندگان میتوانند در میان این توپ های جست و خیز کنند و به بازی بپردازند. حس خنک این فضا در تابستان گرم به بازدیدکنندگان شادابی و خنکای ملموسی را ارائه میدهد. این چیدمان برای کودکان بهشتی واقعی است.


-ضربان قلب / چالز پتیلون

ضربان قلب

- چالز پتیلون هنرمندی فرانسوی است که در اولین اجرای خارج از خانه خود، مجموعه ای متشکل از صدهزار بادبادک سفید رنگ را مجموعه کاونت گاردن لندن به اجرا در آورده است. نام این چیدمان "ضربان قلب" است که سپتامبر 2015 در جریان هفته طراحی لندن اجرا گردید.


- خانۀ از ریشه در آمده / لئوناردو الریچ

خانه از ریشه در آمده

- این اثر برداشتی است از معماری گذشته آلمان، این ساختمان از ریشه در آمده طرحی است بازسازی شده از یکی از خانه های معمار مشهور فردریک وینبرنر که توسط جرثقیل در آسمان معلق مانده است.


- خانۀ گل / لیزا ود

خانه گل

- خانۀ گل ایده ای بسیار جالب از لیزا ود است. این هنرمند خانۀ مخروبه ای در شهر دیترویت را محلی برای ارائه چیدمان زیبایش قرار داده است. دسته دسته گل بر در و دیوار این خانه متصل کرده و روح تازه ای به این مکان فراموش شده داده است. 


- با یکدیگر / جئوم پلانسا

مجسمه

- بازدیدکنندگان کلیسای چهارصد سالۀ ونیز، در بدو ورود با این چیدمان های مجسمه-گون مواجه میشوند. این اثر در رویداد هنری سالیانه بینال به نمایش در آمد. شبکه مشی فلزی و شفاف سبکی خاصی به این اثر میبخشد. "با یکدیگر" سر انسانی است که به بازدیدکنندگان اجازه میدهد تا شبستان کلیسا را مشاهده کند. و خود نیز در حال خیره شدن به شبستان است. انگار گفتگویی در میان او و خدا در جریان است. شایان ذکر است که جرم کم این اثر بر معنویت آن می افزاید.


 -اسکای-اسپیس / جیمز تورل

اسکای اسپیس

- اسکای-اسپیس ها فضاهایی معماری هستند که فرصت دیدن آسمان را به مخاطبانشان میدهند. جیمز تورل هنرمند مبدع این فضاها. در تازه ترین اثر خود در مکزیک، در باغ سبز و زیبایی، یک اسکای اسپیس گنبد شکل با پوشش سبز سایت اطراف بوجود آورده است. رنگ قرمز نارنجی تداعی زیبایی از غروب خورشید است و تضادی زیبا را با سردی سبز محیط بوجود آورده که حس کنجکاوی مخاطب را بر می انگیزد.


- ستاره / جان اونگ

ستاره

- این اثر توسط هنرمند و معمار مالزیایی جان اونگ در ساختمانی نیمه کاره در کوالالامپور اجرا شده است. این اثر با نوارهای نئون و سوراخهایی که در این ساختمان پنج طبقه به وجود آورده. مخاطب را دچار خطای دید میکند و تصویری انتزاعی از ستاره را در چشمان مخاطب بوجود می آورد.


-نظر شما چیست؟ کدام یک از این آثار نظر شما را به خود جلب کرده است؟ آیا اثری میشناسید که باید به این لیست اضافه نمود؟